Новият музей на Акропола в Атина: Никъде другаде великото изкуство не се преживява по-добре

GEZE допринася за това

Кой не го разпознава веднага като символ на гръцката столица и като „дом на боговете“ – Акрополът разположен високо горе на хълма на Атина с реконструирания храм-Партенон. Партенон е храмът, посветен на „Богинята дева“, на градската богиня Атина Партенос, който е и символ на демокрацията.

Стоейки в галерията на Партенона на последния етаж на новият музей на Акропола и наслаждавайки се на панорамната гледка към Акропола и храма-Партенон като първоначалното местоположение на експонатите, едно става веднага ясно: Внушителната нова постройка не само заради несравнимите си археологически богатства, но и заради архитектурата си ще бъде скоро една от най-големите атракции на Атина. Изминаха повече от тридесет години преди да се осъществи визията на музея като „дъщеря на храма Партенон“. Проектиран от швейцарския архитект Бернард Чуми, новият музей на Акропола бе открит миналата година след почти единадесет години строителство.

Архитектурата на сградата на музея се основава на уникалното си местоположение. Археологичните разкопки на обекта трябва да останат видими, затова те са включени в новата постройка. Музеят стои върху 94 стълба и чрез големите стъклени плочи на пода се вижда отново структурата на древна Атина.

Експозицията на фриза на Партенона бе едно от най-големите предизвикателства на новия музей. Решението на архитекта за представяне на фриза, определя структурата на цялата сграда. От приземния етаж до третия най-висок етаж тя е разположена върху правоъгълен бетонен квадер, служещ като функционално ядро. В горната част на галерията на Партенона квадерът наподобява стените в храмово помещение. Стените имат същия размер и разположение като вътрешното помещение в храма Партенон на Акропола. Незавършеният фриз на Партенона е изложен на външните стени на квадера с цялата му дължина от 160 метра. Липсващите части на скулптурата от релефа на фриза, които се съхраняват в специални помещения, се намират в Британския музей в Лондон.

Съвместно със стъклената фасада, конструкцията на галерията-Партенон, отговаря на най-важните архитектурни изисквания на собственика на сградата към новия музей: оптическа връзка между експонатите и отдалечения на 300 метра храм-Партенон на Акропола.

Функционалност, безопасност и дизайн с техниката за врати и системите за безопасност GEZE

Иновационната функционалност, експлоатационната надеждност и забележителният дизайн на системите за врати и технологията за безопасност GEZE подчертават архитектурата на новия музей на Акропола и се грижат за необходимия комфорт на вратите и безопасността на хората и сградата. Точно за тази взискателна архитектура – или по-точно за това цялостно художествено произведение – са предназначени интегрираните устройства за затваряне – GEZE Boxer, които бяха монтирани на 135 врати. „Boxer“ са цялостно монтирани в плота на вратата. Чрез водеща шина, която се вижда само при отворена врата, не се нарушава цялостта на дизайна. Функционалността на интегрираните устройства за затваряне е почти невидима и елегантно „опакована“.

Шестдесет димо- и огнеустойчиви врати бяха оборудвани с GEZE автомати за самозатваряне TS 4000 E-IS с интегриран хидравличен механизъм за последователно затваряне и електрохидравлично фиксиране. В случай на пожар или при спиране на електрозахранването фиксиращото устройство се освобождава и врата се затваря самостоятелно и безопасно. Интегрираният механизъм за последователно затваряне гарантира, че след преминаване – например при спасяващи се хора – двете крила ще се затворят безпроблемно и вратата отново ще започне да изпълнява функцията на противопожарна врата.

Стилна безопасност на вратите за аварийни изходи предлагат аварийните командни блокове GEZE, с които са оборудвани петдесет аварийни врати. С техния дискретен елегантен дизайн те се интегрират хармонично в цялостната архитектура на музея. В случай на опасност крилата на вратата се отварят веднага чрез натискане на аварийния бутон.